Czas na małe podsumowanie minionego, 2017 roku. Co się udało skutecznie zaangażować, jakie składałem interpelacje, które złożone przeze mnie poprawki budżetowe zostały w 2017 r. zrealizowane? O tym wszystkim nieco więcej na kolejnych grafikach.
Wybudowane zostało przejście dla pieszych przez ul. Matyi przy Moście Dworcowym. Dzięki niemu, można przejść z dworca kolejowego do centrum miasta pieszo bez konieczności schodzenia do przejścia podziemnego. Skróciła się też droga pomiędzy przystankiem tramwajowym a dworcem autobusowym (poprzez zejście na ul. Składową). Zadanie zgłosiłem jako poprawkę do tegorocznego budżetu Miasta i została ona przyjęta. Na Dębcu został zlikwidowany jeden z większych absurdów drogowych w Poznaniu. 2 lata temu wzdłuż ul. Dolna Wilda Aquanet zbudował ciąg asfaltowy, na którym stanęły znaki zakazujące chodzenia i poruszania się rowerem. Ówczesne władze ZDMu nie chciały przejąć drogi. Dzięki złożonej przeze mnie interpelacji, a następnie wniosku do budżetu na 2016 r., droga została przekształcona na pieszo-rowerową. Zostały też dobudowane brakujące fragmenty do ul. Czechosłowackiej i do ul. 28 Czerwca 1956 r. Zostało wyznaczone przejście dla pieszych przez Garbary, przy ulicy Woźnej – wreszcie można bezpiecznie przejść najkrótszą drogą ze Starego Rynku nad Wartę. Interpelację w tej sprawie pisałem już 2 lata temu. Początkowo przejścia też nie było w projekcie strefy Tempo30, ale zabiegałem aby je teraz zrobić. To już kolejne działania, które przybliżają Poznań do miasta przyjaznego pieszym. Na dobrze znanej mapie Google został uruchomiony rozkład jazdy ZTM Poznań! Możliwe jest zarówno wyświetlanie rozkładów jazdy na poszczególnych przystankach, jak i wyszukiwanie tras. Pierwszą interpelację w tej sprawie składałem niemal dwa lata temu. Trochę więc to wszystko trwało 😉 niemniej jest to bardzo ważna funkcja w dzisiejszych czasach. Przede wszystkim pomaga pasażerom przy wyszukiwaniu tras czy znalezieniu najbliższego przystanku. Ma ona także wymiar promocji transportu publicznego – być może część wyszukując trasę stwierdzi, że tramwajem będzie szybciej niż samochodem. Jest to też ułatwienie dla turystów. Zachęcam do korzystania z rozwiązania na stronie https://www.google.pl/maps , a także na smarfonach z Androidem w aplikacji Mapy Google. Mam nadzieję, że narzędzie będzie rozwijane, a z czasem będzie prezentowany nie tylko rozkładowy czas przejazdu, ale także rzeczywisty. Złożyłem interpelację z prośbą o zamieszczenie w tramwajach i autobusach informacji z instrukcją pierwszej pomocy. Nalepki takie pojawiły się we wszystkich pojazdach ZTM Poznań. Warto się z nimi zapoznać, być może przyjdzie nam kiedyś ratować ludzkie życie. W poznańskich biletomatach ZTM, obok języka polskiego ?? , angielskiego ?? , niemieckiego ?? i francuskiego ?? , pojawi się także język ukraiński ??! Zmiany mają być wprowadzone do końca marca. W samym Poznaniu mieszka już ok. 40 tys. osób pochodzących z Ukrainy. Będzie to na pewno dla nich znaczne ułatwienie, szczególnie w pierwszych tygodniach pobytu w Poznaniu. O wprowadzenie takiego rozwiązania zabiegałem w formie interpelacji dwa miesiące temu. Na sesji 7 grudnia, Rada Miasta przyjęła projekt uchwały mojego autorstwa, który zakłada rozpoczęcie prac nad polityką miejską dla ludzi młodych. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w 2016 r. w Poznaniu mieszkało 20 325 młodych ludzi w wieku 15-19 lat, 23 563 w wieku 20-24 lata oraz 40 818 w wieku 25-29 lat ? razem to prawie 85 tys. osób. Miasto powinno zintensyfikować działania, które poprawiałyby warunki życia młodych ludzi oraz zachęcałyby zarówno do przeprowadzki do Poznania osoby spoza miasta, a jednocześnie ? przekonywały obecnych mieszkających do zostania w naszym mieście. Szczegóły powinny zostać wypracowane w ramach badań opinii społecznych wśród młodych ludzi, konsultacji społecznych oraz współpracy z Młodzieżową Radą Miasta Poznania, samorządami uczniowskimi oraz studenckimi poznańskich uczelni. Projekt dokumentu Prezydent powinien przedstawić Radzie Miasta do 30 września 2018 r. Jednocześnie dziękuję radnym z klubów Platformy Obywatelskiej i Zjednoczonej Lewicy za poparcie projektu uchwały! Projekt miał także pozytywną opinię Młodzieżowa Rada Miasta Poznania. Udało się wstrzymać sprzedaż miejskiej działki, pomiędzy ul. 28 Czerwca 1956 r., Kasztanową i Cyprysową (koło targowiska na Dębcu). Zaniepokojeni mieszkańcy Dębca poprosili mnie o pomoc we wstrzymaniu sprzedaży miejskiej działki na Dębcu. Po zgłoszeniu projektu do Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego na tym terenie okazało się, że miasto planuje jego sprzedaż w 2018 r. W wyniku mojej interpelacji i rozmowy w zeszłym tygodniu z wiceprezydentem Mariusz Wiśniewski oraz starań Rada Osiedla Zielony Dębiec udało się wstrzymać sprzedaż działki, za co w imieniu mieszkańców Dębca serdecznie dziękuję! Dla terenu ma zostać opracowany miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Na ulicy Opolskiej (przystanek Sempołowskiej) została zbudowana platforma przystankowa – do tej pory pasażerowie musieli wysiadać na trawnik. O interwencję w sprawie budowy przystanku prosiła mnie osoba poruszająca się na wózku, która regularnie korzystała z tego przystanku. Cieszę się, że uda się poprawić komfort pasażerów w tym miejscu. Dodatkowo, wkrótce zostanie ustawiona wiata przystankowa, dofinansowywana z budżetu Osiedle Świerczewo. To ostatnia z rzeczy w 2017 r., niestety nieudana. Ale liczę, że temat jeszcze ze szczęśliwym finałem wróci. Obecnie na krótkim fragmencie ul. Głogowskiej (pomiędzy przystankami Krauthofera a Sielską), samochody wjeżdżają na torowisko tramwajowe. W godzinach szczytu komunikacyjnego, w trakcie zatorów, tramwaje są blokowane przez samochody, przez co łapią do kilku minut opóźnienia. Cierpią na tym pasażerowie linii 5, 8 i 14. W formie interpelacji zgłosiłem wniosek o wydzielenie tego fragmentu torowiska tramwajowego, aby tramwaje mogły szybko i niezależnie od ruchu samochodowego poruszać się ul. Głogowską. Samochody, szczególnie w godzinach popołudniowych, blokują tramwaje jadące na Górczyn. Zdarza się, że przez te kilkuminutowe opóźnienie, pasażerowie jadący na Górczyn nie zdążą się przesiąść na autobus. W przypadku linii poznańskich, jak np. linii 75, oznacza to kilkanaście minut oczekiwania na Górczynie na kolejny kurs. W przypadku linii podmiejskich ? nawet kilkadziesiąt. Takie sytuacje skutecznie zniechęcają do przesiadki z samochodu na transport publiczny. Bo po co kierowca ma rezygnować z samochodu, skoro będzie stał razem z tramwajem w tym samym korku, a dodatkowo będzie musiał czekać kilkanaście minut na przesiadkę na autobus? Kogo spotka taka przygoda, zapewne następnym razem już się nie zdecyduje na wybór tramwaju. Niestety opór radnych PO był tak spory, że Prezydent nie podjął się realizacji tego pomysłu.